18 maart, de dag van de aanslag in Utrecht, was voor de nieuwsplatforms verreweg de drukste dag. Dit blijkt uit analyses van NDP Nieuwsmedia van bereikscijfers uit het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO).
Toegenomen bereik
In het eerste kwartaal bereikten de 30 nieuwsplatforms die NDP Nieuwsmedia vertegenwoordigt samen 74 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het bereik ligt daarmee 4 procent hoger dan in dezelfde periode in 2018. Ook het aantal bezochte nieuwspagina’s nam toe. De sites en apps telden samen 2,8 miljard paginabezoeken. Omgerekend zijn dat er ruim 92 miljoen per dag.
Drukste dag
Op de dag van de aanslag in Utrecht ontvingen de nieuwssites en -apps een recordaantal bezoekers. Op 18 maart liep het bereik op tot 46 procent van de 13-plussers. Dat is 28 procent hoger dan op een gemiddelde dag. Het overgrote deel van het bereik kwam tot stand op de smartphone.
De behoefte aan nieuws bleek op die dag ook sterk uit de bezoekduur van de nieuws-platforms. Met ruim 38 minuten duurde het bezoek ruim de helft langer dan gemiddeld.
Andere drukke dagen in het eerste kwartaal waren Nieuwjaarsdag, 21 januari (bloedmaan) en 15 maart (staking van leraren). De piek van de aanslag werd gevolgd door de toestroom op 20 maart voor de Provinciale Statenverkiezingen 2019 en voor informatie over de uitslagen op de volgende dag.
Over het onderzoek
De analyses zijn gebaseerd op de meting van 30 online nieuwsmerken die zijn aangesloten bij NDP Nieuwsmedia.
Het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO) wordt in opdracht van de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) uitgevoerd door KANTAR. Het onderzoek is gebaseerd op een kwalitatief hoogwaardig panel met 5.500 leden. NOBO is sinds 2016 de standaard voor digitaal bereiksonderzoek. Het onderzoek rapporteert cross-device het internetgedrag van personen en omvat alle digitale platformen.