Dat blijkt uit de nieuwe NOM-publicatie Mediamerken 2018-IV.
Grote landelijke dagbladen als AD en De Telegraaf bereiken met de combinatie van print en digitale media ieder maandelijks de helft van de Nederlanders. Bij de Volkskrant, Metro en NRC loopt het maandbereik per titel op tot ongeveer een kwart van de bevolking.
Helft leest uitsluitend digitaal
De groep die uitsluitend het digitale nieuws van een dagbladmerk bekijkt, is groot. Gemiddeld over de merken komt 50 procent van het bereik exclusief van digitale kanalen. AD, FD, NRC en Trouw lopen hierbij voorop. Ruim de helft van het merkbereik wordt uitsluitend met web en app opgebouwd.
Print nog altijd een factor van belang
Het merkbereik van Metro toont een ander beeld. Van de ruim vier miljoen maandelijkse lezers bekijkt twee derde uitsluitend de gedrukte krant. Het bereik van deze titel toont aan dat het bereik van de gedrukte krant in ons land nog altijd een factor van belang is. Dagbladen bereiken met hun printedities dagelijks ruim 40% van de dertienplussers.
Tabel merkbereik dagbladen
De groep lezers die zowel het gedrukte als het online nieuws van een dagbladmerk bekijkt, is groot. AD en De Telegraaf bereiken maandelijks ieder anderhalf miljoen lezers die zowel gedrukte als digitale berichten van deze kranten lezen.
Over NOM Mediamerken
NOM Mediamerken is een databestand waarin het printbereik van nieuwsmedia en magazines uit NOM Print Monitor en het bereik van websites en apps uit NOBO zijn samengebracht. Voor de merken die zowel een print- als digitale component hebben, is het netto merkbereik berekend.
Merkbereik geeft het aantal mensen weer dat een merk in een maand heeft gelezen, ongeacht het platform (papier, website en/of app). De fusie van NPM en NOBO is uitgevoerd door GfK.