Dat blijkt uit de op 28 januari jl. gepubliceerde resultaten uit GfK Trends in Digitale Media.
Digital Home Assistants (DMA’s), ook wel virtuele assistenten genoemd, kunnen met de stem bediend worden. De gebruikers kunnen op deze wijze opdracht geven om bijvoorbeeld muziek af te spelen, informatie op te vragen of producten te bestellen. Ruim een miljoen Nederlanders beschikt inmiddels over een dergelijk device.
Muziek en nieuws vaak opgevraagd
Samen met het beluisteren van muziek en radio is het opvragen van nieuws één van de meest gebruikte toepassingen. Ruim een derde van de gebruikers blijkt via dit device naar nieuwsberichten te luisteren. Ook voor actuele berichten over weer, verkeer of sport wordt de DMA veelvuldig geraadpleegd.
Het zijn vooral mannen die de virtuele assistent gebruiken voor nieuws en informatie. Vrouwen gebruiken de DHA vaker voor spelletjes.
Waarvoor wordt de Digital Home Assistent gebruikt?
Google Home blijkt in Nederland het meest aangeschafte device te zijn. Ook Sonos, Apple en Amazon bieden soortgelijke producten aan.
Over Trends in Digitale Media
Het onderzoek Trends in Digitale Media is uitgevoerd door GfK in samenwerking met onder meer NDP Nieuwsmedia. De steekproef bestaat uit 1.188 Nederlanders van 13 jaar of ouder en is representatief voor 13.782.000 internetters. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd en gaat in op het gebruik van mobiele devices in het algemeen en voor het gebruik van media in het bijzonder. De resultaten schetsen een actueel beeld van het online consumeren van nieuws.