Op dagbasis is het printbereik in ons land nog altijd hoger dan het bereik van de online kanalen van dagbladen. De digitale platforms trekken dagelijks ruim 3 miljoen bezoekers.
Crossmediaal
Met de combinatie van print en online bedienen de dagbladen het overgrote deel van de Nederlandse bevolking. Maandelijks bekijken twee op drie Nederlanders (10,6 miljoen) het gedrukte en/of het online dagbladnieuws, zo blijkt uit de publicatie NOM Mediamerken.
Top drie gedrukte dagbladen
De top-3 op basis van gemiddeld dagbereik in print wordt gevormd door AD (1.200.000 lezers), De Telegraaf (1.194.000 lezers) en Metro (786.000 lezers). In het weekend gaat De Telegraaf met 1.534.000 lezers aan kop. De printedities van de regionale dagbladen bereiken samen dagelijks 3 miljoen dertienplussers.
Opiniebladen en dagbladmagazines
De rapportage NPM 2018-II toont ook de bereikscijfers van opiniebladen en dagblad-magazines. De twee bij NDP Nieuwsmedia aangesloten opiniebladen Elsevier Weekblad en Vrij Nederland hebben het hoogste bereik in deze categorie (respectievelijk 368.000 en 129.000 lezers).
De dagbladmagazines zijn wekelijks goed voor honderdduizenden lezers. Volkskrant Magazine (707.000 bereik), AD Magazine (604.000 bereik) en &Magazine (426.000 bereik) hebben de meeste lezers. &Magazine wordt in het weekend toegevoegd aan de regionale kranten van de Persgroep.
Over NPM 2018-III
In het onderzoek NPM 2018-III worden de bereikscijfers van de landelijke dagbladen en magazines over Q3 2017 tot en met Q2 2018 gerapporteerd. De rapportage heeft uitsluitend betrekking op de gedrukte edities.
De NOM-publicatie toont het bereik van landelijke dagbladen en dagbladcombinaties.
De cijfers gelden voor de populatie van 13 jaar en ouder.