Het AD (53%) en De Telegraaf (50%) bereiken maandelijks ruim de helft van de Nederlanders van 13 jaar en ouder. De Volkskrant, Metro en NRC bedienen op maandbasis rond de 4 miljoen lezers.
ADR, de combinatie van AD, de regionale dagbladen van de Persgroep en bijbehorende magazines weet met 9,8 miljoen lezers maandelijks twee op drie Nederlanders te bereiken.
Extra bereik door digitaal
De digitale platforms leveren een forse bijdrage aan het bereik van dagbladmerken. Gemiddeld verdubbelen de sites, e-papers en apps maandelijks het merkbereik.
Het digitale publiek verschilt van merk tot merk. AD, NRC en Trouw trekken met hun digitale kanalen verhoudingsgewijs veel additionele lezers. Het tegenovergestelde beeld is bij Metro zichtbaar. Deze titel moet het vooral van printbereik hebben. Maandelijks is de gratis krant goed voor een bereik van 4,4 miljoen 13-plussers.
Dubbellezers
Het aantal dubbellezers, die een krant combineren met een digitaal product, is bij AD en Telegraaf het grootst, respectievelijk 21% en 20%. Ook de Volkskrant bereikt met de combinatie van online en offline relatief veel dezelfde lezers (19%).
Naast dagbladen is in NOM Mediamerken-II ook het merkbereik van diverse magazines te vinden. In de categorie opiniebladen bereikt Elsevier Weekblad met de combinatie van print en online maandelijks bijna een miljoen lezers.
Over NOM Mediamerken 2018-II
NOM Mediamerken is tot stand gekomen door middel van een datafusie van NOM Print Monitor (printbereik) en NOBO (digitaal bereik). NOM Mediamerken 2018-II bevat de printdata van NPM 2018-II (Q2-2017 t/m Q1-2018) en digitale data van NOBO Q1 2018.
In NOM Mediamerken 2018-II is het bereik van nieuwsmedia- en magazinemerken opgenomen die zowel door NOM als door NOBO worden gemeten. De regionale dagbladen zijn in deze editie van NOM Mediamerken niet opgenomen. Het merkbereik van regiomerken zal te vinden zijn in de publicatie “NOM Mediamerken NRM 2018” die begin oktober 2018 verschijnt.
Het kengetal merkbereik is gedefinieerd als het aantal mensen dat het mediamerk minimaal één keer in een maand heeft gelezen op papier en/of digitaal.