Printbereik vormt een solide basis onder het groeiende lezerspubliek van dagbladen. De groei van de merken is vooral afkomstig van online kanalen. Die trekken dagelijks ruim 3 miljoen bezoekers. Het dagelijkse bereik van dagbladmerken via de smartphone is gegroeid tot 2 miljoen (bron: NOBO 2018).
Er zijn enkele titels die hun printbereik zagen stijgen. Het Reformatorisch Dagblad boekte een lichte groei. Ook De Telegraaf telt ten opzichte van de vorige NOM-rapportage iets meer lezers.
Top drie gedrukte dagbladen
De top-3 op basis van gemiddeld bereik in print wordt gevormd door AD (1.240.000 lezers), De Telegraaf (1.221.000 miljoen lezers) en Metro (847.000 lezers). In het weekend gaat De Telegraaf aan kop met een bereik van 1.558.000 lezers. De printedities van de regionale dagbladen bedienen samen dagelijks ruim 3 miljoen dertienplussers.
Opiniebladen
NPM 2018-II bevat ook de bereikscijfers van opiniebladen. De twee bij NDP Nieuwsmedia aangesloten titels Elsevier Weekblad en Vrij Nederland hebben in deze categorie het hoogste bereik (respectievelijk 376.000 en 120.000 lezers).
Bron: NPDM 2018
Over NOM
In het onderzoek NPDM 2018 (incl. NPM 2018-II) worden de bereikscijfers van de landelijke dagbladen en magazines over de periode kwartaal 2 2017 tot en met kwartaal 1 2018 gerapporteerd. De rapportage heeft uitsluitend betrekking op de gedrukte edities.
De NOM-publicatie toont het bereik van landelijke dagbladen en dagbladcombinaties, zowel in percentage als in absolute aantallen. De cijfers gelden voor de populatie: Nederlanders van 13 jaar en ouder.
Naast het kengetal bereik per gemiddeld nummer zijn in de tabellen het dageditiebereik van maandag tot en met vrijdag en het bereik van de zaterdageditie opgenomen