Het grootste deel van de online bezoeken vindt plaats via de smartphone. De helft van de Nederlanders informeert zich via de mobiele telefoon. Maandelijks besteden zij 5 uur aan online nieuws. Dat blijkt uit analyses van NDP Nieuwsmedia van NOBO-bereikscijfers over het eerste kwartaal.
Topdagen
In de eerste maanden van dit jaar brachten tussen de 4 en 6 miljoen Nederlanders dagelijks een online bezoek aan één van de dertig geanalyseerde nieuwsmerken. Het aantal bezoekers varieert van dag tot dag. NOBO laat zien dat de topdrukte samenhangt met de actualiteit.
Bereik online nieuwsplatforms per dag
Bron: NOBO kwartaal 1 2018
In het eerste kwartaal trokken de dagen rond de januaristorm, de Olympische Winterspelen en de gemeenteraadsverkiezingen de grootste bezoekersaantallen. Op de bewuste dagen werd er bijna een miljoen meer online bereik gerealiseerd dan op een willekeurige dag. Ook de dagen van de schietpartij in Florida en de moord op de ex-spion Skripal behaalden hoge bereikscijfers.
Inhaalslag regiomerken
In vergelijking met 2017 hebben de online nieuwsmerken hun positie verstevigd.
Er kwamen ten opzichte van dat jaar maandelijks enkele tienduizenden bezoekers bij. Vooral de smartphone blijkt een populair kanaal. Het maandelijkse bereik van de nieuwsmerken op de smartphone nam in een jaar tijd met ruim een half miljoen personen toe.
Opvallend is de inhaalslag van de regiomerken. De sites en apps van de regionale dagbladen hebben hun bereik flink vergroot. Vooral de smartphone liet het aantal nieuwsvolgers groeien. Bij veel regiomerken nam het bereik met enkele tientallen procenten toe.
Boodschappers
71 procent van de Nederlanders heeft in het eerste kwartaal het online nieuws gevolgd. De populariteit verschilt per groep. Met een bereik van 80 procent spant de groep 35-49-jarigen de kroon. Ook de doelgroep boodschappers blijkt sterk in online nieuws geïnteresseerd. Met 84 procent bereik is er geen doelgroep die zoveel rond online nieuws te vinden is.
Maandbereik in doelgroepen in procenten
Bron: NOBO kw. 1 2018
Verder valt de correlatie op tussen sociale klasse en online nieuwsconsumptie. De koopkrachtige doelgroepen zijn vaker op de nieuwsplatforms te vinden. Driekwart van hen volgt de actualiteiten op deze wijze.
Over NOBO
Het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO) is sinds 2015 de currency voor online mediaplanning. Het onderzoek, uitgevoerd door Kantar TNS, is in staat om het gedrag op alle relevante devices te meten. NOBO laat daarmee het bereik op alle digitale platforms zien: van vast en mobiel internet en van web en app.
De analyses hebben betrekking op een selectie van 30 nieuwsmerken van bij NDP Nieuwsmedia aangesloten uitgevers. De bereikscijfers zijn gebaseerd op een gemiddeld maandcijfer over het eerste kwartaal van 2018. De achterliggende tabellen en grafieken zijn hier te vinden.