De Europese Commissie stelde begin dit jaar een High Level Group in om aanbevelingen te doen over het bestrijden van online nepnieuws en desinformatie.
News Media Europe was een van de 39 leden van de expertgroep, waarin academici, maatschappelijke organisaties en factcheck organisaties, platforms, omroepen en nieuwsmedia waren vertegenwoordigd.
De expertgroep wijst vijf pijlers aan die helpen om nepnieuws en desinformatie tegen te gaan. De vijf aanbevelingen zijn onderling verbonden en versterken elkaar.
- Het verbeteren van de transparantie van online nieuws, waardoor bijvoorbeeld duidelijk wordt hoe online nieuws wordt verspreid.
- Het bevorderen van mediawijsheid en informatievaardigheden zodat desinformatie wordt tegengegaan en gebruikers beter wegwijs worden in het online medialandschap.
- Het ontwikkelen van instrumenten om gebruikers en journalisten desinformatie te laten herkennen en betrokkenheid te houden in het snel veranderende nieuwsmedialandschap.
- Het waarborgen van een pluriform Europees nieuwsmedialandschap.
- Het bevorderen van verder onderzoek naar de impact van desinformatie in Europa.
In het rapport erkent de expertgroep de belangrijke rol van mediabedrijven bij de totstandkoming van kwaliteitsjournalistiek. De expertgroep wijst op het belang van persvrijheid, pluriformiteit, financiering van projecten om kwaliteitsjournalistiek te ondersteunen en investeringen in onderzoek en innovatie. Eventuele vervolgstappen dienen de diversiteit en verdienmodellen van nieuwsmedia op de lange termijn te waarborgen.
Omdat er momenteel geen relevante gedragscodes voor platforms bestaan, bevat het rapport een aantal uitgangspunten en een stappenplan om tot een dergelijke gedragscode te komen. News Media Europe streeft ernaar om betrokken te zijn bij de ontwikkeling van deze gedragscode.
Wout van Wijk, directeur van News Media Europe: ‘Voor nieuwsuitgevers zijn transparantie en het naleven van ethische normen voor journalistiek handelen essentieel. Nieuwsuitgevers vinden dat platforms niet in de positie moeten worden gebracht om te oordelen wat kwaliteitsjournalistiek is en wat niet. De enige kwaliteitsindicatie zijn de nieuwsmerken zelf.’
Het rapport van de expertgroep zal een belangrijke bron zijn voor een Communicatie over nepnieuws en desinformatie, die de Europese Commissie eind april verwacht te presenteren.