Een samenvatting van zijn pleidooi, dat werd gepubliceerd op in The Drum.
Digitale media bieden marketeers volop kansen voor interactie met consumenten. Geautomatiseerde verkoop heeft voordelen. Met nieuwe technieken kunnen doelgroepen snel en efficiënt worden gesegmenteerd en getarget. Toch vormen onbetrouwbare metingen, gebrekkige transparantie en de losse ethiek concrete bedreigingen voor zowel adverteerders als mediabedrijven.
Problemen bij online adverteren
De vrees voor afhankelijkheid van digitale reclame, en daarmee van dominante partijen als Facebook en Google, is toegenomen. Diverse merken verschenen ongewild naast extremistische en opruiende content op YouTube. Ook zijn cijfers over de geleverde reclamecontacten vaak misleidend door fenomenen als internettrollen en -bots. En dan zijn er nog de nepnieuwsberichten die doelbewust online worden verspreid.
De sterkste aanklacht tegen de online industrie kwam van Unilever’s Keith Weed, die platforms met een reclame-boycot dreigde wegens een gebrek aan betrouwbaarheid van de content. Zijn toespraak legde het wantrouwen bloot van zowel consumenten als adverteerders.
Eerder meldde Marc Pritchard van Procter & Gamble al dat hij digitale reclame als verspilling ziet. Het bedrijf bracht het volume aan digitale advertenties met 100 miljoen dollar terug en zag de verkoop van zijn producten desondanks gestaag doorgroeien.
Herwaardering nieuwsmedia
Tsjechie’s
Hoe kunnen merken in een merkveilige omgeving adverteren en deze bestedingen meetbaar laten renderen? Het antwoord ligt in het herwaarderen van de kwaliteiten van bestaande nieuwsmerken. Bestaande nieuwsmedia hebben immers de ethische en commerciële plicht te zorgen voor een transparante en merkveilige advertentieomgeving.
Bovendien hebben nieuwsmedia aansluiting hebben gevonden bij nieuwe generaties als de millennials. De trefkans van reclame in nieuwsmedia is hoger dan bij social media, waar de consument snel is afgeleid.
Nieuwsmedia hebben de ethische en commerciële plicht te zorgen voor een transparante en merkveilige advertentieomgeving
Duurzame, effectieve mediamix
Marketeers kunnen met nieuwsmedia een stevige basis leggen voor een duurzame, effectieve mediamix. Ook print blijft een solide factor. Door hun reputatie hebben kranten een welgesteld publiek dat openstaat voor betrouwbare content. Het rendement van dagbladreclame is daardoor vaak hoger dan online advertising in het algemeen.
Nieuwsmedia bieden steeds meer advertentiemogelijkheden. Zo zijn veel uitgevers partners in contentcreatie. Groot voordeel hierbij is de legitimiteit van het nieuwmerk, die niet kan worden overtroffen door social platforms of de websites van de adverteerders zelf.