Het gespecialiseerde onderzoeksbureaus Validators geeft aan de hand hun bevindingen bruikbare tips voor een impactvolle reclamecampagne.
Less is more
Het bureau laat aan de hand van drie advertenties zien dat eenvoud loont. De vuistregel is dat een uiting 2 seconden de tijd heeft om een boodschap over te dragen. Gebruik daarom in een advertentie één visual en wees zuinig met tekst.
Een krachtige visual en weinig tekst
Veel adverteerders hebben de neiging om te veel boodschappen en beelden in één uiting te stoppen. Onderstaand voorbeeld van Nike laat een niet te missen boodschap zien. Het merk is sterk in het consequente gebruik van logo en lettertype.
Personen en gezichten
Mensen kijken graag naar anderen. Personen in advertenties trekken daarom aandacht. Door een (doelgroep-)persoon af te beelden, krijgt een reclame-uiting vrijwel vanzelf attentiewaarde.
Let bij de fotografie op de blik van het fotomodel. Lezers zijn geneigd naar de ogen te kijken. Zorg er daarom voor dat de geschreven boodschap dichtbij het gezicht wordt geplaatst, of in de kijkrichting van het model. Het bureau heeft diverse reclamecampagnes kunnen verbeteren door de opmaak aan deze vuistregel aan te passen.
Personen in advertenties trekken de aandacht
Overige tips hebben betrekking op het lettertype, logo en contrast. Lezers hebben meer tijd nodig voor teksten in hoofdletters. Vermijd in advertenties lange teksten in kapitalen. Zorg verder voor een uiting met veel contrast. Ook dat zorgt voor een snelle verwerking van de boodschap.
Het logo van het merk speelt bij de boodschapoverdracht een belangrijke rol. In deze video geeft Validators tips over de plaatsing van dit element.
Over de methode
Eyetracking meet het leesgedrag door per seconde 50 keer te registreren waar een respondent naar kijkt. Bij de analyse worden de fixatiepunten van lezers in beeld gebracht. Met die techniek kan exact worden gemeten welke elementen de aandacht trekken en wat het kijkpatroon van de lezer is.
Let op de kijkrichting (naar de boodschap)
Validators is een marktonderzoekbureau dat gebruik maakt van deze state-of-the-art technologie. Het bureau heeft methodes ontwikkeld om de impact van een advertentie vooraf in kaart brengen. Het bureau doet aanbevelingen om het rendement van de uiteindelijke campagne te optimaliseren.