Nieuwsmedia delen ervaringen met innovatie

In de laatste week van september zijn honderden nieuwsmedia managers in Oslo neergestreken om best practices uit te wisselen.

De locatie van het Europese congres van INMA was treffend gekozen. Als het gaat om innovatie lopen Scandinavische nieuwsmedia voorop.

Het congres opende met drie aansprekende cases. De topmanagers van Scibsted, Fairfax en Aller Media hebben hun bedrijf in korte tijd klaargestoomd voor de toekomst. De concerns hebben nieuwe activiteiten ontwikkeld en gezorgd voor synergie tussen de bedrijfsonderdelen. Op de INMA-site een verslag van hun relaas.

Betaalde content en digitale abonnementen

Er wordt in Europa volop ervaring opgedaan met digitale nieuwsproducten. Er zijn diverse businessmodellen in gebruik: freemium, metered model, hybrid subscriptions, pay-per-article etc. Voor nieuwsmedia bestaat geen standaardoplossing. Daarom kan er geleerd worden van elkaars ervaringen.

NRC Media heeft gekozen om de relatie met iedere lezer te optimaliseren. Zowel de merkbeleving als de service en prijs moeten in orde zijn. De klantenkring en de lezersopbrengst zijn daardoor aantoonbaar gegroeid. The Telegraph heeft dit jaar aan de exclusieve digitale artikelen een prijskaartje gehangen. Met succes, want de omzet van betaalde content ging met 40 procent omhoog.

Het mediabedrijf WatchMedier koos voor een andere aanpak: voor de zakelijke content werden acht nichemerken ontwikkeld. De special-interest uitgaven zijn succesvol.

Personalisatie en Engagement

Veel aandacht op het congres voor personalisatie. In Oslo werden diverse cases behandeld. Axel Springer heeft voor Android-devices van Samsung de grootste nieuwsapp van Europa ontwikkeld. De app Upday is voorgeïnstalleerd en linkt rechtstreeks door naar externe nieuwsbronnen. In Duitsland is Upday goed voor veel bezoek aan nieuwssites.

Naast Upday stond ook Topics van de Persgroep volop in de belangstelling. Boeiend is het debat over de juiste aanpak van personalisatie. Zijn algoritmen de slimme oplossing voor persoonlijk nieuws? Of kun je uit respect voor de lezers beter naar specifieke voorkeuren vragen? Waar Upday gebruik maakt van algoritmen, vraagt Topics de gebruiker bij aanvang om de interesses.

Best Practices Advertentiemarkt

Ook de advertentiemarkt innoveert. Het is mediabedrijf Styria gelukt om het grootste Kroatische YouTube-kanaal te ontwikkelen. Het platform is vanaf de start rendabel.

Geïnspireerd door digitale reclame is Extra Bladet uit Denemarken gestart met programmatic verkoop van printadvertenties. Het initiatief pakt goed uit voor het imago. Ook native advertising kan voor succes zorgen. De Irish Times Content Studio heeft verschillende prijzen in de wacht gesleept met zelf ontwikkelde campagnes.

Big Data

Data zijn het nieuwe goud, is een veelgehoorde stelling. Maar hoe pakt een traditionele uitgever dat aan? Drie uitgeverijen toonden voorbeelden waarbij data slim wordt toegepast.

Bij Aftenposten hebben digitale abonnementen de hoogste prioriteit. Het bedrijf gebruikt een voorspellingsmodel dat aangeeft welke lezers de meeste koopsignalen voor een nieuw abonnement afgeven. Op die wijze kunnen de marketingactiviteiten effectief voor conversie worden ingezet. Ook Styria heeft een programma ontwikkeld voor conversie en behoud van abonnees.

Expressen stelde zich ten doel het meest data-minded mediabedrijf van Scandinavië te worden. Dat is gelukt. Het online publiek groeit sterk en de website is nu het grootst. De site van Expressen bevat veel online video en bereikt inmiddels de halve bevolking.


“Traffic Attack” is het motto op de redactievloer van Expressen

A.I. voor Nieuwsmedia

A.I. (Artificial Intelligence), aangekondigd als de nieuwe vorm van disruptie, zal voor ingrijpende veranderingen zorgen. Het congres gaf een voorproefje van wat ons te wachten staat en de kansen die er voor nieuwsbedrijven liggen.

Het bedrijf Oovvuu heeft als missie om vraag en aanbod van online video op elkaar af te stemmen. Het toepassen van A.I. bij het embedden van video in geschreven nieuws blijkt een succes. Het plaatsen van video bij de juiste content heeft een enorme vlucht genomen. Er kunnen ruim 100 miljard dollar aan advertentie-inkomsten met de bewuste video’s gegenereerd worden.

Automated content is in Zweden sterk ontwikkeld. Er worden nu zo’n 100.000 automatische berichten gegenereerd. Sportuitslagen, productspecificaties en andere lijsten zijn content die zich goed voor robotjournalistiek lenen. United Robots heeft de techniek ook toegepast bij berichten over onroerend goed.

Earl Wilkinson, CEO van INMA sloot het congres af met zijn bevindingen over innovatie naar aanleiding van een rondgang langs 22 nieuwsbedrijven.