Drukke zomer voor online nieuwsmedia

Komkommertijd? Tussen half juni en half september 2017 hebben 5 op de 6 Nederlanders het online nieuws geraadpleegd.

Nieuwssites en -apps zijn deze zomer massaal bekeken. Op een gemiddelde zomerdag brachten 4,5 miljoen Nederlanders de online nieuws-platforms 28 miljoen bezoeken. Dat is net zo als veel als in de periode voor de zomer.
Dit blijkt uit analyses van NDP Nieuwsmedia van de online bereiksdata uit NOBO.

Impact smartphone

Vooral de smartphone zorgde deze zomer voor een toestroom van publiek. Het device is goed voor tweederde van het bereik van de nieuwssites en -apps. Meer dan de helft (56%) van de Nederlanders van 13 jaar en ouder gebruikten deze zomer hun mobiel om het online nieuws te volgen. Zij brachten de gerapporteerde merken in deze periode in totaal 1,4 miljard bezoeken.

Piekdagen

Het bereik van de online nieuwsplatforms schommelt rond de 4,5 miljoen personen per dag. Opvallend genoeg is er op de tijdlijn geen vakantiedip te ontdekken. Mogelijk heeft het vervallen van roaming-kosten ervoor gezorgd dat Nederlanders het nieuws continu zijn blijven checken.

Belangrijke nieuwsmomenten zorgden voor pieken. Op de dag van de aanslagen in Barcelona telde NOBO ruim 5 miljoen nieuwsvolgers. Er werden alleen die dag al 28 miljoen bezoeken aan de nieuwsmerken gebracht. Ook de extreme weersomstandigheden hebben deze zomer voor veel bezoeken van nieuwsvolgers gezorgd.

Doelgroepen

Met 5 op de 6 Nederlanders is het bereik goed over de Nederlandse bevolking verspreid.
De harde kern van het bereik van nieuwsplatforms vinden we in de groep van 20 tot 64 jaar. Vooral bij jong volwassenen speelt de smartphone een dominante rol.

Nieuwsmerken

De grootste nieuwsmerken in de online omgeving zijn NU.nl, AD en De Telegraaf. Zij bereiken maandelijks minimaal één op drie Nederlanders. Deze drie merken worden op afstand gevolgd door RTL Nieuws, de Volkskrant, NRC, Metro en Trouw.

De analyses zijn gebaseerd op de meting van de digitale kanalen van 29 nieuwsmerken die zijn aangesloten bij NDP Nieuwsmedia. De analyses hebben betrekking op de periode van half juni tot en met half september 2017. Een overzicht van de uitkomsten vindt u hier.

Over het onderzoek

Het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO) wordt in opdracht van SKO en VINEX uitgevoerd door Kantar. Het onderzoek is gebaseerd op een kwalitatief hoogwaardig panel met 5.500 leden. NOBO is sinds november 2016 de nieuwe standaard voor digitaal bereiksonderzoek. Vrijwel alle nieuwsmerken zijn bij het onderzoek aangesloten. NOBO rapporteert over het internetgedrag van de Nederlanders op alle digitale platforms.