Regionale dagbladen bereiken ruim helft Nederlanders

In de afgelopen 12 maanden heeft ruim de helft van de Nederlanders een regionaal dagblad gelezen. Print en online bereiken in totaal 8,1 miljoen mensen (13+).

In gedrukte vorm bereiken de regionale titels op dagelijkse basis 3,4 miljoen Nederlanders, bijna een kwart van de bevolking. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde NOM-rapportages NRM 2017 en NPM-2017 II.

Bereik stabiel

Het crossmediale bereik van regiomerken is in de verslagperiode stabiel gebleven (index 100). De digitale kanalen trokken in die periode 3% meer lezers. Dat is genoeg om de lichte daling van printbereik (-1%) te compenseren.

Groot potentieel

NPM laat verder zien dat het potentieel van de digitale kanalen van de regionale dagbladen groot blijft. Ruim de helft van de lezers heeft in de verslagperiode uitsluitend de gedrukte krant bekeken. Er zijn daarmee 4,2 miljoen printlezers die aanvullend het digitale regionieuws zouden kunnen bekijken.

Dekking

Met bijna 20 titels dekken de regionale dagbladen geheel Nederland af. Door hun afgebakende verspreidingsgebied is het bereik van individuele regionale titels ten opzichte van landelijke titels in absolute zin vaak bescheiden. Gecombineerd bereiken de regionale dagbladen miljoenen lezers.

De grootste combinaties zijn AD Dagbladen (in combinatie met landelijke editie) met dagelijks 1,3 miljoen lezers, Holland Media Combinatie met 0,5 miljoen lezers en Noordelijke Dagblad Combinatie met 0,5 miljoen lezers. De Limburgse titels bedienen dagelijks 0,4 miljoen lezers.

Over NRM 2017

NOM Regio Monitor (NRM), met daarin bereikscijfers van onder meer de regionale dagbladen wordt één keer per jaar gepubliceerd (eind augustus). Het bereik in NRM is gebaseerd op een gemiddelde van twee jaar.