Dat doen 33 Europese nieuwsuitgevers in een open brief aan het Europees Parlement en de Europese Raad.
De open brief is onder meer ondertekend door Mediahuis, NRC, de Persgroep en Sanoma en wordt gesteund door News Media Europe.
Nieuwe cookieregels barrière digitale journalistiek
Op grond van de voorgestelde ePrivacy-verordening moeten consumenten alle trackingcookies van derden uit kunnen schakelen via hun browserinstellingen.
De ondertekenaars vrezen dat de marktverhoudingen hierdoor onevenrediger zullen worden.
Negentig procent van de Europeanen gebruikt browsers van slechts vier internetbedrijven, Google, Apple, Microsoft en Mozilla.
Omdat deze partijen bestaande relaties hebben met hun gebruikers en op basis van hun algemene voorwaarden gebruik kunnen maken van uitgebreide gebruikersprofielen, wordt het speelveld mogelijk nog ongelijker.
Ook wordt het door de nieuwe regels moeilijker om consumenten gepersonaliseerd aanbod van nieuws en advertenties te tonen, aldus de ondertekenaars. ‘Dit vormt een gevaar voor de toekomst van de journalistiek.’
Eerder zei Raoul Grünthal, CEO van het Zweedse mediaconcern Schibsted en vice-voorzitter van News Media Europe, tijdens een hoorzitting in het Europees Parlement dat gepersonaliseerde berichten en advertenties essentieel zijn om het pluriforme aanbod van vrije en onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek in stand te houden.
Nieuwsuitgevers steunen doel ePrivacy-verordening
In de open brief schrijven Europese nieuwsuitgevers dat zij het doel van de onlangs voorgestelde ePrivacy-verordening steunen.
Volgens de ondertekenaars kan de verordening ‘de digitale economie moderniseren en burgers het vertrouwen teruggeven in de manier waarop online met hun gegevens wordt omgegaan’.
Ambitieuze planning Commissie
In januari presenteerde de Europese Commissie het voorstel voor de Verordening Privacy en elektronische communicatie (ePrivacy Verordening), die de ePrivacy richtlijn en de Nederlandse cookiewetgeving mogelijk al vanaf mei 2018 vervangt.
Momenteel behandelt de LIBE-commissie het voorstel onder aanvoering van de Estse rapporteur Marju Lauristin (S&D).
Bij de presentatie van het voorstel zei de Commissie te hopen dat het voorstel op 25 mei 2018 kan worden ingevoerd, tegelijk met de Verordening gegevensbescherming.
Deze planning lijkt erg ambitieus. De lidstaten en het Europees Parlement nemen doorgaans veel tijd voor nieuwe privacyregelgeving.