Dat zei Raoul Grünthal, CEO van het Zweedse mediaconcern Schibsted en vicevoorzitter van News Media Europe, op 11 april tijdens een hoorzitting over het voorstel voor een nieuwe ePrivacy Verordening die werd georganiseerd door de Commissie burgerlijke vrijheden, justitie en binnenlandse zaken van het Europees Parlement (LIBE-commissie).
Tijdens de hoorzitting werd de ePrivacy Verordening vanuit diverse perspectieven belicht.
Grünthal benadrukte dat de nieuwe regels impact kunnen hebben op het pluriforme aanbod van vrije en onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek in Europa. ‘Om dit aanbod te behouden zijn flexibele oplossingen, transparantie en een gelijk speelveld essentieel.’
News Media Europe stelde eerder dat het gebruik van cookies nodig is om bezoekers van nieuwssites op basis van hun voorkeuren een persoonlijk nieuwsaanbod te kunnen aanbieden. Ook zorgt deze technologie ervoor dat bezoekers advertenties te zien krijgen die voor hen interessant zijn.
‘Bescherm nieuwssector en eerlijk speelveld’
‘Bezoekers van onze nieuwssites accepteren het feit dat zij in ruil voor een gratis nieuwsaanbod advertenties te zien krijgen,’ stelt Grünthal. ‘Daarom is transparantie over het gebruik van gebruikersdata belangrijk en dient wetgeving te bepalen dat gebruikers kunnen kiezen hoe bedrijven hun data gebruiken.’
Omdat internetgiganten zoals Google en Facebook bestaande relaties hebben met hun gebruikers en op basis van hun algemene voorwaarden gebruik kunnen maken van uitgebreide gebruikersprofielen, leidt het voorstel volgens Grünthal mogelijk tot een nog ongelijker speelveld.
Ambitieuze planning Commissie
In januari presenteerde de Europese Commissie het voorstel voor de Verordening Privacy en elektronische communicatie (ePrivacy Verordening), die de ePrivacy richtlijn en de Nederlandse cookiewetgeving mogelijk al vanaf mei 2018 vervangt.
Momenteel behandelt de LIBE-commissie het voorstel onder aanvoering van de Estse rapporteur Marju Lauristin (S&D).
Bij de presentatie van het voorstel zei de Commissie te hopen dat het voorstel op 25 mei 2018 kan worden ingevoerd, tegelijk met de Verordening gegevensbescherming.
Deze planning lijkt erg ambitieus. De lidstaten en het Europees Parlement nemen doorgaans veel tijd voor nieuwe privacyregelgeving.