Op 9 november kregen websites en apps van nieuwsmedia ruim 56 procent meer verkeer.
Op de dag van de uitslag van de Amerikaanse verkiezingen bereikten zij ruim 6,2 miljoen Nederlanders (44 procent). Dat is bijna anderhalf miljoen bezoekers meer dan op andere novemberdagen.
NU.nl trok die dag ruim 3 miljoen bezoekers, De Telegraaf 1,5 miljoen en AD 1,2 miljoen.
Vooral mobiel
Onder andere door nieuwsalerts zorgde de smartphone voor een piek in het bereik van mobiele sites en apps. Bijna vier miljoen Nederlanders gebruikten hun smartphone om de Amerikaanse verkiezingen te volgen. Uiteindelijk kregen mobiele sites en apps op de dag van de uitslag 42 procent meer bezoekers.
Behalve het aantal bezoekers, steeg ook het aantal pageviews en de surftijd op nieuwsplatforms. De gezamenlijke nieuwsmerken kregen 150 miljoen pageviews, waarvan 92 miljoen via de smartphone. Uiteindelijk besteedden online nieuwsvolgers op 9 november gemiddeld maar liefst 40 minuten aan het nieuws.
Over NOBO (Nederlands Online Bereiksonderzoek)
De NOBO-meting is gebaseerd op tags waarbij het gedrag van ruim 5.000 respondenten wordt gevolgd. Vrijwel alle nieuwsmedia zijn bij het onderzoek aangesloten.
De analyse is gebaseerd op de data van 31 oktober t/m 13 november en rapporteert over een combinatie van 30 nieuwsmerken. NRC is om technische redenen nog niet in de rapportage opgenomen.