Dit blijkt uit een socialmediabelevingonderzoek van SWOCC.
Het onderzoek toont aan dat sociale netwerksites onderling grote verschillen vertonen: ieder van de acht onderzochte platformen onderscheidt zich door een unieke beleving.
Volgens het onderzoek vinden gebruikers dat Twitter hen, net als nieuwsmedia, onderwerpen biedt om te bespreken met familie en vrienden.
Gebruikers beschrijven Pinterest als nuttig, stimulerend en innovatief. Ze zien overeenkomsten tussen deze sociale netwerksite en magazines.
Over het algemeen lijken consumenten reclame op sociale netwerksites te accepteren.
Gebruikers van Facebook en YouTube storen zich het meest aan advertenties.
Over het onderzoek
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) verzamelt en ontwikkelt wetenschappelijke kennis over de werking van merken en communicatie voor marketing- en communicatieprofessionals.
NDP Nieuwsmedia is begunstiger van SWOCC.
Om de consumentenbeleving van social media en de merkcommunicatie die op deze media te bestuderen, voerde TNS Nipo in opdracht van SWOCC een steekproef uit onder 1.346 gebruikers van de acht meest gebruikte sociale netwerksites.
INMA (International News Media Association), het wereldwijde platform voor ideeën over nieuwsmedia, sales en marketing, publiceerde een uitgebreid artikel van Erik Grimm, research manager van NDP Nieuwsmedia, over het onderzoek.