De Nederlander gebruikt daarbij een mix aan digitale middelen. Ruim de helft volgt zijn dagbladnieuws op de pc of laptop. Smartphones en tablets worden gebruikt door één op de drie nieuwsconsumenten. Ongeveer een kwart bekijkt een digitale kopie van de krant.
Gemiddeld gebruikt de Nederlander 1,5 digitale manier om het dagbladnieuws te consumeren. De opmars van digitale apparaten neemt in tempo af, maar de tablet en de smartphone voegen nog enkele procenten bereik toe.
Samen zijn de digitale kanalen inmiddels goed voor 110 nieuwsminuten per week. De helft van deze leestijd komt voor rekening van de vaste pc of laptop.
Helft media-apps voor nieuws
De populariteit van nieuws blijkt ook de voorkeurspositie van apps. Ongeveer de helft van de gedownloade media-apps op mobiele apparaten zijn nieuwsapps. Desgevraagd geven respondenten aan dat veel van deze nieuwsapps tot hun favorieten behoren.
Ruim de helft van de genoemde favorieten bestaat uit nieuwsapps. Nu.nl, AD.nl en De Telegraaf worden het meest genoemd. Ook de nieuwsapps van
RTL Nieuws, de Volkskrant, NRC en regionale nieuwsmerken behoren tot de favorieten.
Los van de sterke groei van de digitale nieuwsconsumptie blijft Nederland een krantenland bij uitstek. Ruim de helft van de 13-plussers leest dagelijks een gedrukte krant.
Over Trends in Digitale Media
Het GfK-onderzoek Trends in Digitale Media verschaft halfjaarlijks inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten en digitale media. De steekproef bestaat uit 1151 Nederlanders en is representatief voor 13,3 miljoen internetters. NDP Nieuwsmedia participeert in het onderzoek.