NRC Handelsblad meldt vandaag, op basis van bronnen die bij de fiscale onderhandelingen van de coalitie betrokken zijn, dat het verlaagde btw-tarief voor de meeste goederen en diensten zou verdwijnen. De maatregel zou dan mogelijk ook dagbladen treffen.
Dalende omzetten en oplages
Veel seinen in de journalistiek staan al op oranje: de omzetten en oplages dalen structureel. Als de btw-verhoging van 6 naar 21% daar bovenop komt, zou dat desastreuze gevolgen hebben.
De Europese Commissie heeft dit voorjaar laten onderzoeken wat de impact zou zijn van de afschaffing van het verlaagde tarief voor dagbladen. De onderzoekers concludeerden dat de daling van de oplages die voor de komende 24 jaar voorspeld wordt, zich in één klap zou voltrekken.
Daardoor komt niet alleen de pluriformiteit van de nieuwsvoorziening ernstig in gevaar, ook heeft het enorme gevolgen voor de werkgelegenheid in de journalistiek.
Opmerkelijke wending
In het afgelopen halfjaar debatteerde staatssecretaris Wiebes meermaals met de Tweede Kamer over de btw-toepassing op digitale kranten. Die vallen nu nog onder het hoge tarief. Wiebes noemde dat btw-verschil toen ‘idioot’.
Hij beloofde zich er in Europees verband voor in te zetten om het btw-probleem op te lossen, zodat ook digitale journalistiek aanspraak op het verlaagde tarief zou kunnen maken. Als de berichtgeving klopt, heeft Wiebes een opmerkelijke wending gemaakt.