De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) heeft als doel een goed bereiksonderzoek voor de Nederlandse markt te waarborgen.
De taken voor NDP Nieuwsmedia en VINEX zijn goed verenigbaar. Als research manager van NDP Nieuwsmedia besteedde Erik Grimm als technisch commissielid al veel aandacht aan internetbereiksonderzoek.
Hij was nauw betrokken bij de opzet van het nieuwe NOBO-onderzoek en zag namens de lidbedrijven van NDP Nieuwsmedia toe op een goede inregeling van het onderzoek.
Erik Grimm blijft bij NDP Nieuwsmedia verantwoordelijk voor het NOM-onderzoek, de cursus Nieuwsmedia Academy en de dataverzameling voor lobby en andere activiteiten van de brancheorganisatie. Hij zal twee dagen per week voor VINEX werken.
Erik Grimm zal als research director van VINEX de kwaliteit en de voortgang van het onderzoek bewaken. Hij zal de Technische Commissie leiden en de externe communicatie verzorgen. Alle nieuwsbedrijven maakten tot nu toe gebruik van de internetbereikscijfers van VINEX.
Het is de bedoeling dat naast de initiatiefnemers TMG, de Persgroep, RTL en Sanoma ook andere nieuwsbedrijven zich bij het nieuwe NOBO-onderzoek aansluiten.
Erik Grimm zal in zijn nieuwe rol toezien op een efficiënte besteding van onderzoeksgelden en aansturen op synergie met onderzoeken als NOM en Media:tijd. De wensen van de nieuwsbedrijven zullen door de combinatiefunctie goed gehoord worden.