Bereik dagbladtitels groeit wereldwijd sterk

Het gecombineerde (print en digitaal) bereik van dagbladen groeit wereldwijd sterk, maar de digitale inkomsten blijven achter.

Dit is een risico voor nieuwsbedrijven en de democratische functie van nieuwsmedia. Dat blijkt uit het jaarlijkse rapport World Press Trends van WAN-IFRA (World Association of Newspapers and News Publishers).

De resultaten werden maandag in Turijn gepresenteerd tijdens het jaarlijkse World Newspaper Congress. Hoewel digitaal adverteren mondiaal blijft groeien, vormen de digitale inkomsten slechts een klein deel van de totale inkomsten van een dagbladtitel. 93 procent van de inkomsten wordt verdiend met print.

Het rapport World Press Trends bevat gegevens over meer dan 70 landen, gezamenlijk verantwoordelijk voor meer dan 90 procent van de nieuwsmedia wereldwijd.
De cijfers over de nieuwsmedia in Nederland zijn te vinden in het NDP Nieuwsmedia Jaarverslag over 2013.

Betalingsbereidheid

Volgens Larry Kilman, algemeen secretaris van WAN-IFRA, neemt de betalingsbereid voor (nieuws)content op digitale platforms toe.

Kilman: ‘Ondanks al het gratis aanbod zijn mensen nog steeds bereid te betalen voor onafhankelijk, onderhoudend en boeiend nieuws dat door professionals wordt gebracht. Kortom, het nieuws dat dagbladen al 400 jaar aanbieden en aan blijven bieden op nieuwe en bestaande platforms.