Dat blijkt uit de nieuwe DDMM bereikcijfers (Dutch Digital Media Measurement) van VINEX (Verenigde Internet Exploitanten). Dit zijn de eerste cijfers die ook het mobiele bereik omvatten.
Nieuws heeft online een groot bereik. De top 50 grootste sites bestaat voor een derde uit nieuwssites. De lijst wordt aangevoerd door grote internationale spelers als Google en Ebay.
Direct daarna is NU.nl het grootste Nederlandse mediamerk, op de voet gevolgd door de NOS en De Telegraaf. Ook het AD staat in de top 10. RTL Nieuws en de Volkskrant zijn in de subtop terug te vinden.
Mobiel
De bereikscijfers van DDMM laten zien hoe belangrijk de mobiele kanalen zijn geworden voor nieuwsmedia. Zo wordt NU.nl maandelijks door 43 procent van de Nederlanders bekeken.
Het bereik komt in sterke mate via mobiele platforms: smartphone (18 procent) en tablet (14 procent). Ook voor de andere nieuwsmerken laat de bereiksmeting zien dat het mobiele bereik een belangrijk aandeel vormt in het totale bereik.
Het gemiddeld maandbereik van de 50 grootste mediamerken is berekend over het eerste kwartaal van 2014. De cijfers zijn gebaseerd op bereik onder alle Nederlanders van 13 jaar en ouder.
De top 50 laat een uitsplitsing zien per platform en het aandeel per platform.