Bereik papieren dagblad relatief stabiel, lezen op digitale platformen stijgt

Op donderdag 27 september heeft NOM de nieuwe jaarrapportage van de NOM Print Monitor (NPM 2011-II/2012-I) gepubliceerd.

Het rapport bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en tijdschriften in de periode juli 2011 tot en met juni 2012. In deze periode hebben 22.063 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek.

Het bereik van dagbladen en tijdschriften is in de afgelopen jaren relatief stabiel gebleven; de nieuwe gegevens tonen voor printmedia een lichte daling van 2,6%. De ontwikkelingen van de HOI oplage laat een vergelijkbare trend zien.

Lezen op digitale platformen groeit snel

Vanaf januari 2011 heeft NOM in de NOM Print Monitor een aantal vragen opgenomen over het lezen van dagbladen en tijdschriften op digitale platformen; het doel hiervan is om de penetratie van het lezen op die platformen in de tijd te volgen. NOM vraagt op mediumtype niveau naar het lezen van dagbladen en tijdschriften op de computer, smartphone, tablet en digitale e-reader.

De resultaten van de nieuwe NPM laten zien dat de penetratie van het lezen op digitale platformen snel aan het groeien is. Bij dagbladen zien we binnen een half jaar geleden een aanzienlijke groei (smartphone: van 9,1% naar 11,2% en tablet van 4,2% naar 6,8%).

NOM blijft de ontwikkelingen van het lezen op digitale platformen op de voet volgen. Op dit moment is dat nog op het niveau van mediumtypen; in 2013 zal een test uitgevoerd worden voor het meten op titelniveau.

Nieuwe titels

In de NOM Print Monitor worden ongeveer 160 dagbladen en tijdschriften gemeten. Per januari 2012 zijn Almere Vandaag, alphen.cc als nieuws-media in het onderzoek opgenomen. Dagblad De Pers komt te vervallen.

Nieuwe weegnormen

Sinds januari 2011 participeert NOM samen met andere mediabereiksonderzoeken (JIC’s) in de Media Standaard Survey (MSS). Het belangrijkste doel van MSS is om weegnormen te leveren voor mediabereiksonderzoeken.
Het overgaan op normen uit MSS heeft een kleine trendbreuk veroorzaakt in de resultaten van NPM; overall daalt het bereik per gemiddeld nummer met 1%.