Nagenoeg alle adverteerders die een aanbeveling ontvingen van de commissie, volgde deze op door de reclame-uiting aan te passen of in te trekken, zo blijkt uit het jaarverslag van Stichting Reclame Code.
Van de adverteerders die een aanbeveling ontvingen, volgde 98 procent deze vrijwillig op door geen gebruik meer te maken van de veroordeelde reclame of de uiting aan te passen in overeenstemming met de Nederlandse Reclame Code.
Voor het derde jaar op rij werden zo in hoge mate de beslissingen van de Reclame Code Commissie gevolgd. In 2009 en 2010 bedroeg het opvolgingspercentage respectievelijk 98 en 97.
De Stichting Reclame Code, de organisatie achter de Reclame Code Commissie, heeft als doel verantwoorde reclame te bevorderen. De zelfregulering wordt rechtstreeks gefinancierd door adverteerders.
NDP Nieuwsmedia participeert bestuurlijk in de Stichting Reclame Code.
Daarnaast levert NDP Nieuwsmedia afgevaardigden voor de Reclame Code Commissie.