AEDE onderschrijft het standpunt dat Google met de dienst Google News misbruik maakt van zijn machtspositie doordat het de digitale inhoud van kranten aanbiedt zonder voorafgaand toestemming te vragen en zonder uitgevers een vergoeding te bieden.
Volgens AEDE heeft Google News ook een negatieve invloed op de reclame-inkomsten van kranten.
De Spaanse uitgevers hebben ook kritiek op de ‘opt-out’-mogelijkheid die Google de uitgevers aanbiedt. Content zou daarbij niet meer vindbaar zijn via de zoekmachine. AEDE stelt dat, gezien de dominantie van deze dienst, een opt-out in feite neerkomt op het verdwijnen van content van het internet.
De Spaanse uitgevers willen dat de content van dagbladen vindbaar blijft in de zoekmachine en dat Google hen compensatie biedt voor het gebruik van hun content.
De Europese Commissie besluit binnenkort of het zijn onderzoek voortzet. In november 2010 opende Joaquin Almunia, de eurocommissaris voor Mededinging, het onderzoek naar Google na klachten van enkele portals voor prijsvergelijkingen en de Duitse vereniging van dagbladuitgevers BDZV.