Het Mediabelevingsonderzoek 2011/2012 toont aan dat dagbladen ten opzichte van andere mediakanalen meer informatie en actualiteit bieden en de lezer emotioneel meer weten te raken. Ook hebben deze nieuwsmedia een belangrijk aandeel in onze gespreksstof en vormen zij een belangrijke bron voor nieuwe trends.
De vierde editie van het TNS NIPO-onderzoek laat zien dat de Nederlandse dagbladen de afgelopen jaren niets aan impact hebben ingeboet.
De krant blijft deze unieke positie behouden en krijgt daarbij steun van de nieuwe verschijningsvormen: de websites en de apps voor smartphones en tablets. Deze digitale nieuwsmedia kanalen blijken grotendeels dezelfde functies te vervullen.
Mediabeleving van dagbladen
Dagbladen hebben in de vierde editie van Mediabeleving de eerste positie op de informatie- en geraaktheidsfactor behouden. Sterker nog, dagbladen zijn met afstand het informatiemedium (het bieden van nieuws en nuttige informatie) in Nederland.
Op deze dimensie vormt internet geen serieuze bedreiging meer; dit kanaal is door overvloed en alledaagse toepassingen (zoals bankieren) zijn oorspronkelijke ‘magie’ verloren.
Gerenommeerde nieuwssites vormen daarop een uitzondering. De dagbladsites lijken qua mediabeleving meer op hun gedrukte moeder dan op andere websites.
Ook de toppositie op de geraaktheidsfactor is behouden. Het imago als rationeel medium pur sang is dus niet geheel terecht. De krant weet zijn lezers blij of verontrust te maken, meer zelfs dan andere media.
De hoge score van dagbladen op tijdverdrijf komt geheel voor rekening van de gratis dagbladen. Deze kranten worden voornamelijk gebruikt om een specifiek moment, zoals bijvoorbeeld reistijd, in te vullen.
Wanneer we kijken naar de andere scores van dagbladen, dan zien we dat de positie van dagbladen in het medialandschap stabiel is gebleven.
Dit geldt ook voor de sociale factor waarbij dagbladen al vijftien jaar in het Mediabelevingsonderzoek een toppositie behalen. Het lezen van een dagblad, zowel op papier als van een scherm (pc, smartphone of tablet) levert veel gespreksstof op met familie, vrienden, kennissen en collega’s.
Dagbladreclame
In het Mediabelevingsonderzoek is ook de reclamebeleving gemeten.
Dagbladreclame blijkt in de ogen van de Nederlanders vooral nuttig te zijn. Ook scoort dagbladreclame goed op geloofwaardigheid. En belangrijk voor adverteerders: dagbladreclame zet de lezers vaak aan tot actie. Er is op sales respons zelfs een stijging ten opzichte van vier jaar geleden te zien.
Anders dan bij de audiovisuele media is de ergernis rond dagbladadvertenties minder dan gemiddeld.
Nieuwsmerken in diverse verschijningsvormen
Dagbladen zijn allang niet meer alleen van papier, maar zijn getransformeerd in nieuwsmerken in allerlei verschijningsvormen. Niet voor niets bezoekt de meerderheid van de Nederlanders regelmatig een dagbladsite en zijn er al miljoenen nieuwsapps gedownload.
Het onderzoek laat zien dat het gebruik van dagbladsites en apps de beleving van dagbladen niet wezenlijk verandert.
Papier weet de lezers beter dan sites en apps te informeren over wat er gaande is. Het nieuws wordt vaak met anderen gedeeld. Ook biedt print meer vermaak.
Dagbladsites scoren het hoogst op de tijdverdrijffactor. Dit is niet het geval bij de dagblad-apps die zeer gericht worden gebruikt om op de hoogte te blijven. Daarnaast enthousiasmeren dagblad-apps het meest en levert het raadplegen van deze tools de meeste gespreksstof op.