De krantensector heeft met dezelfde btw-tarieven te maken als de boekensector. Consumenten betalen voor een digitaal nieuwsproduct een hoger btw-tarief dan voor een papieren product, namelijk 19% tegenover 6%.
In haar speech onderstreepte Kroes het belang van innovatie. Het verschil in btw-tarieven belemmert echter de innovatie. Het gebruik van betaalde digitale content wordt door dit btw-beleid ontmoedigd.
Helaas is de noodzaak van het wegnemen van deze belemmering nog niet in alle lidstaten doorgedrongen. Kroes: “Wij zijn teleurgesteld in de conservatieve opstelling van een meerderheid van de lidstaten op het groenboek over btw”. Het groenboek over een nieuw Europees btw-beleid gold als de start van de Europese discussie over herziening van het btw-stelsel.
NDP Nieuwsmedia is het eens met de uitspraken van Kroes. Momenteel zijn digitale nieuwsproducten onnodig duur, terwijl zij dezelfde maatschappelijke functie vervullen als dagbladen in print.
Nu betaalde digitale nieuwsproducten door de ontwikkelingen op bijvoorbeeld de tabletmarkt een serieus onderdeel uitmaken van het nieuwsaanbod, bepleit NDP Nieuwsmedia daarvoor eenzelfde lage tarief als voor dagbladen in print.