Hoewel ze een gevarieerd en afwisselend medialandschap stimuleert, vindt Merkel dat er een eerlijke concurrentie moet zijn tussen de publieke en private media.
Merkel vindt dat de publieke activiteiten op digitale platforms in overeenstemming moeten zijn met de functie en het takenpakket van de publieke omroep. Merkel wil de digitale diensten van de publieke omroep daarom kritisch toetsen. Bovendien moeten de investeringen van private partijen lonend zijn.
Commerciële media hebben ruimte nodig om innovaties en nieuwe initiatieven te kunnen ontplooien. Volgens Merkel gaat het veelzijdige medialandschap wankelen wanneer het gedrag van publieke media de speelruimte van de private media te veel beperkt.
Nederland kent nu al een lichter regime in de beoordeling van nieuwe diensten vanuit de publieke omroep.
Vorige week kondigden de Nederlandse commerciële media aan naar de Europese Commissie te stappen vanwege een uitspraak van de Raad van State. In deze uitspraak ging de Raad van State akkoord met de goedkeuringsprocedure van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor nieuwe diensten van de publieke omroep.
Volgens de commerciële media legt de minister de Europese regels te beperkt uit, met negatieve gevolgen voor het veelkleurige medialandschap.
De publieke omroep concurreert met belastinggeld op steeds meer terreinen met commerciële media. De marktverstoring die hiervan uitgaat, remt initiatieven uit de marktsector. Dat geldt temeer in de cruciale transitie naar digitale platforms.