In dat kader deed onderzoeksbureau Validators in opdracht van Reformatorisch Dagblad (RD) een studie naar verbeterpunten van de gedrukte krant voor de advertentiemarkt.
Het onderzoek leverde tal van learnings op. De uitkomsten zijn zeer waardevol voor uitgevers die hun krant voor de advertentiemarkt willen optimaliseren.
Communicatiespecialisten die meer uit hun printcampagne willen halen, kunnen met behulp van enkele duidelijk omschreven vuistregels de effectiviteit van hun advertentie met wel 25% opkrikken.
Eind 2010 kwam Erdee Media Groep, uitgever van Reformatorisch Dagblad (RD), met een uitdagende onderzoeksvraag: hoe kan het dagblad zijn adverteerders meer “value-for-money” bieden?
De eye tracking-specialisten van Validators hebben deze handschoen opgepakt en konden onlangs hun bevindingen aan de Erdee Media Groep presenteren.
Uit de studie van Validators komen vier strategieën naar voren waarmee het rendement van advertenties aanzienlijk kan worden opgeschroefd. In enkele gevallen kan de impact van een dagbladadvertentie zelfs verdrievoudigd worden.
De resultaten zijn gebaseerd op eyetracking en ondervraging van de 50 deelnemers, voor deze methode ruim voldoende van omvang. Voor de 20 dagbladpagina’s kwamen rijke data tot stand want er werden in totaal 50.000 waarnemingen geregistreerd.
Key Findings
Uit het onderzoek voor Reformatorisch Dagblad komen vier concrete aanbevelingen naar voren die adverteerders en uitgevers helpen de effectiviteit van advertenties verder op te schroeven:
- advertentie in de buurt van kopteksten van artikelen krijgt veel meer aandacht
- de advertenties rechtsonder in de krant worden als eerste gelezen
- grotere advertenties leveren disproportioneel meer effect op
- redactionele pagina’s die advertenties bevatten, houden beter de aandacht vast dan pure redactionele pagina’s