Op maandbasis maakt 71% van de Nederlanders gebruik van een online nieuwsbron. Nieuws in printvorm weet maandelijks zelfs 74% bereik te genereren. Print en online zijn samen goed voor 88% bereik, ofwel 12,7 miljoen dertienplussers.
Meer dan een miljoen lezers
Het bereik van de dagbladsites evenaart inmiddels het bereik van de dagbladen. Vooral bij de betaalde landelijke dagbladen is het bereik van de online platforms relatief groot. Diverse dagbladmerken behalen met de combinatie van print, web en app een bereik van miljoenen lezers. AD (7,8 miljoen), De Telegraaf (6,9 miljoen), Metro (5,1 miljoen) vormen in deze categorie de kopgroep, gevolgd door de Volkskrant 4,3 miljoen en NRC 3,8 miljoen.
De site en apps van NU.nl weten maandelijks 6,6 miljoen nieuwsvolgers te bereiken. Niet in deze NOM-rapportage opgenomen zijn de online platforms van RTL Nieuws, volgens het online bereiksonderzoek NOBO in de eerste maanden van 2018 goed voor 2 miljoen bezoekers.
Profiel nieuwsconsumenten
Hoewel het gedrukte en online nieuws in alle doelgroepen goed wordt bekeken, zijn nieuwsmedia opvallend populair in de reclamedoelgroepen Boodschappers en B-to-B. Ook welgestelden en hoger opgeleiden zijn vaker lezers van nieuwscontent. Qua leeftijd ligt de nadruk van het bereik op 35- tot 65-jarigen.
Bron: NOM Mediamerken 2018-I
Over NOM Mediamerken
NOM Mediamerken is een database waarin het printbereik van nieuwsmedia en magazines uit de NOM Print Monitor en bereik van websites en apps uit NOBO zijn samengebracht. Voor de merken die zowel een print- als digitale component hebben, is het netto merkbereik berekend.
Merkbereik geeft het aantal mensen weer dat een merk in een maand heeft gelezen, ongeacht het platform (papier, website en/of app). NOM Mediamerken 2018 is tot stand gekomen door een fusie van NPM 2018 en NOBO Q4 2017. De fusie is uitgevoerd door GfK.